Al Jazeera controversies and criticism

From Infogalactic: the planetary knowledge core
Jump to: navigation, search

While Al Jazeera has a large audience in the Middle East, the organization and the original Arabic channel in particular have taken criticism and been involved in several controversies.[1][2][3][4][5][6]

Allegations of antisemitism

An article in the American Journalism Review noted that critics of Al-Jazeera have "assailed what they see as anti-Semitic, anti-American bias in the channel's news content."[7] An example cited from earlier years was a report in Al-Jazeera that Jews had been informed in advance not to go to work on the day of the September 11 attacks, which was criticized by an October 2001 editorial in the New York Times. An often-repeated example involves an on-air birthday party organized by Al Jazeera's Beirut bureau chief for a Lebanese militant convicted of killing four Israelis, including a four-year-old girl. Al Jazeera greeted Samir Kuntar, released in a July 2008 prisoner swap, as a hero. A more recent example given by the article is the weekly show "Sharia and Life" by Yusuf Qaradawi, an Egyptian cleric who, according to a February 2011 article in The Atlantic, "argues clearly and consistently that hatred of Israel and Jews is Islamically sanctioned."[7][8]

Fox News commentator Bill O'Reilly has criticized al-Jazeera for being "anti-Semitic" and "anti-American".[9] In response, Dave Marash, a veteran correspondent for ABC's Nightline who resigned from his position as Washington anchor for Al Jazeera English in 2008 due to a perception of anti-American bias,[10] appeared on the O'Reilly Factor and asserted, "They certainly aren't anti-Semitic, but they are anti-Netanyahu and anti-Lieberman and anti-Israeli, right...."[7][11]

According to Erik Nisbet, an Ohio State University professor who studies Arab media, anti-Americanism and anti-Semitism is woven into the fabric of al-Jazeera's Arabic reporting.[7][9]

Bias

Al Jazeera has been criticized for being state media owned by the government of Qatar.[1][12][13][14][15][16] Al Jazeera has been accused of being pro-Wahabi as well as being pro-political Islam (Including the Muslim Brotherhood), and having a strong anti-Iranian and anti-Shia bias. Compared to all the other networks, Al Jazeera seldom broadcasts extremist Salafi's attacks on the cultural heritage in Afghanistan, Iraq and Syria, which can be attributed to the Salafi beliefs of its owners and executives. The network also downplays atrocities committed by the extremist groups, and instead highlights actions taken by the Western governments. It also never broadcasts anything even remotely critical of Qatar's ruling family, including human right violations or the abuse of immigrant workers in Qatar. Al Jazeera can be recognized as an apparatus of the Qatari elites to exert influence over the region via propagation of political Islam combined with Salafism, hence being accused of supporting terrorism. In 2010, United States Department of State internal communications, released by WikiLeaks as part of the 2010 diplomatic cables leak, claim that the Qatar government manipulates Al Jazeera coverage to suit political interests.[17][18][19][20][21][22]

Al Jazeera's Shia Beirut correspondent Ali Hashem resigned from Al Jazeera after leaked e-mails shows his discontent over the outlet's "unprofessional" and biased coverage of the Syrian civil war in light of the Bahraini uprising, which was not given the prominence of the Syrian conflict on the network,[23][24] one side of the conflict which was partly funded by the state of Qatar, who also fund Al Jazeera.

Al Jazeera's long-time Berlin correspondent Aktham Suliman left in late 2012 "It wasn't just because the broadcaster seemed less interested in reports from Europe. Rather, Suliman had the feeling that he was no longer being allowed to work as an independent journalist. "Before the beginning of the Arab Spring, we were a voice for change," he says, "a platform for critics and political activists throughout the region. Now, Al-Jazeera has become a propaganda broadcaster." "Al-Jazeera takes a clear position in every country from which it reports -- not based on journalistic priorities, but rather on the interests of the Foreign Ministry of Qatar," he says. "In order to maintain my integrity as a reporter, I had to quit.""[2] [25] He writes, "The news channel Al Jazeera was committed to the truth. Now it is bent. It's about politics, not journalism. For the reporter that means: time to go. [...] The decline 2004-2011 was insidious, subliminal and very slow, but with a disastrous end."[26]

Walid Phares indicated that the Qatar-owned Al Jazeera television network became the “primary ideological and communication network” for the Muslim Brotherhood and Salafists during the Arab Spring in Tunisia, Egypt, Libya, Yemen, and Syria in 2011.[27] He noted that after democratic forces had initiated the rebellions, Al Jazeera played a “tremendous role”[27] in supporting the Islamic forces that then seized the revolutions.

Al Jazeera has suffered the exodus of numerous prominent staff members. Reporters and anchors, particularly in cities like London, Paris, Moscow, Beirut and Cairo have left Al-Jazeera, despite what are seen as luxurious working conditions in centrally located offices. And despite the fact that the network is investing an estimated $500 million (€375 million) in the US, so as to reach even more viewers on the world's largest television market—one in which its biggest competitor, CNN, is at home.[2][28][29] Among the largest walk-offs, was that of 22 members of Al Jazeera's Egyptian bureau. The group announced their resignation on July 8, 2013, citing biased coverage of the ongoing Egyptian power redistribution in favor of the Muslim Brotherhood.[30][31][32][33][34][35]

Satellite disruption

During the 2010 FIFA World Cup opening game, Al Jazeera Sports' transmission in the Arab world went down without explanation in the first half, while the second half transmission was patchy. Al Jazeera and FIFA said they were working to figure out the cause of the disruption to Al Jazeera's official broadcasting rights.[36] The British newspaper The Guardian reported that evidence points toward jamming by the Jordanian government.[37]

By country

Bahrain

The Bahraini Information Minister, Nabeel Yacoob Al Hamer, banned Al Jazeera correspondents from reporting from inside the country on 10 May 2002, saying that the station was biased towards Israel and against Bahrain.[38] After improvements in relations between Bahrain and Qatar in 2004, Al Jazeera correspondents returned to Bahrain. In 2010, the Information Ministry again banned Al Jazeera correspondents from reporting inside the country. The ministry accused the network of "flouting [Bahrain's] laws regulating the press and publishing" after Al Jazeera aired a report on poverty in Bahrain.[39]

During his visit to Egypt in November 2011, Nabeel Rajab, the president of Bahrain Centre for Human Rights, criticized Al Jazeera's coverage of the Bahraini uprising, saying that it represents an Arabic double standard. Rajab commented, "Al Jazeera's intentional ignoring for coverage of Bahrain protests makes me strongly believe that we need channels that are sponsored by people rather than by regimes".[40]

Egypt

Al Jazeera has been criticized by an Egyptian newspaper for its allegedly biased coverage of news that are related to Egypt and its government, and they argue that these "continuous attacks against Egypt is to destroy Egypt’s image in the region" as many of them suggest.[41][42][43] In addition, Al Jazeera has filed a lawsuit against the Egyptian al-Ahram newspaper for an article posted on 9 June 2010 named "Jazeerat al-Taharoush" ("Al Jazeera: An Island of Harassment"), which Al Jazeera finds to be "wholly deceptive and journalistically unprofessional" and claims that the article's aim is to "damage the reputation of the Al Jazeera Network".[44][45] The Egyptian regime would later collapse as a result of the Arab Spring.[46][47]

22 members of staff of Al Jazeera's Egyptian bureau announced their resignation on July 8, 2013, citing "biased" coverage of the ongoing Egyptian power redistribution in favor of the Muslim Brotherhood.[30][31][32][33][34][35]

In September 2013, a court in Cairo ordered Al Jazeera to stop broadcasting in Egypt due to its perceived pro-Brotherhood bias and "inciting violence that led to the deaths of Egyptians."[48]

On December 29, 2013, three journalists working for the Qatari-based international news channel Al Jazeera English, Australian Peter Greste, Egyptian-Canadian Mohamed Fahmy and Egyptian Baher Mohammed were taken into custody by Egyptian security forces at the Marriott Hotel in Cairo.[49]

On June 23, 2014 after a 4-month trial, all three were found guilty of spreading false news and collaborating with the banned Muslim Brotherhood and they were sentenced between 7 and 10 years imprisonment.[50][51] All were released on bail shortly afterwards [52] and Mohamed Fahmy sue Al Jazeera for $100 million Canadian dollars ($83m; £53m) in punitive and remedial damages for alleged negligence and breach of contract on 5 May 2015. He accused the network of "negligence" by misinforming him about its legal status and their safety in Egypt.[53][54]

The three were pardoned on September 23, 2015 and released.

Iraq

During the Iraq war, Al Jazeera faced reporting and movement restrictions, as did other news-gathering organizations. In addition, one of its reporters, Tayseer Allouni, was expelled from the country, while another one, Diyar Al-Omari, was stripped of his journalistic permits by the US. Reacting to this, Al Jazeera announced on 2 April 2003, that it would "temporarily freeze all coverage" of Iraq in protest of what Al Jazeera described as unreasonable interference from Iraqi officials.[55]

Contrary to some allegations, including the oft-reported comments of Donald Rumsfeld on 4 June 2005, Al Jazeera has never shown beheadings. (Beheadings have appeared on numerous non-Al Jazeera websites and have sometimes been misattributed to Al Jazeera.)[56]

On 7 August 2004, the Iraqi Allawi government shut down the Iraq office of Al Jazeera, claiming that it was responsible for presenting a negative image of Iraq, and charging the network with fueling anti-Coalition hostilities. Al Jazeera spokesman Jihad Ballout said: "It's regrettable and we believe it's not justifiable. This latest decision runs contrary to all the promises made by Iraqi authorities concerning freedom of expression and freedom of the press,"[57] and Al Jazeera vowed to continue its reporting from inside Iraq.[58] News photographs showed United States and Iraqi military personnel working together to close the office. Initially closed by a one-month ban, the shutdown was extended indefinitely in September 2004, and the offices were sealed,[59] drawing condemnation from international journalists.[60]

In April 2013, Iraq banned al-Jazeera (and nine other TV channels) over 'sectarian bias'.[61] The Iraqi Communication and Media Commission said in a statement that the satellite channels had "exaggerated things, given misinformation and called for breaking the law and attacking Iraqi security forces". The watchdog complained of a "sectarian tone" in the TV coverage and said "undisciplined media messages exceeded all reasonable limits" and threatened to "jeopardise the democratic process".[62][63]

A widely reported criticism is the unfounded allegation that Al Jazeera showed videos of masked terrorists beheading western hostages in Iraq.[56] When this was reported in other media, Al Jazeera pressed for retractions to be made.[64] This allegation was again repeated on Fox News Channel on the launch day of Al Jazeera's English service, 15 November 2006.[65] Later The Guardian apologized for incorrect information that Al Jazeera "had shown videos of masked terrorists beheading western hostages".[64]

Israel

On 19 July 2008, Al Jazeera TV broadcast a program from Lebanon that covered the "welcome-home" festivities for Samir Kuntar, a Lebanese terrorist who had been imprisoned in Israel for killing several people in a Palestine Liberation Front raid from Lebanon into Israel. In the program, the head of Al Jazeera's Beirut office, Ghassan bin Jiddo, praised Kuntar as a "pan-Arab hero" and organized a birthday party for him.[66][67][68] In response, Israel's Government Press Office (GPO) announced a boycott of the channel, which was to include a general refusal by Israeli officials to be interviewed by the station, and a ban on its correspondents from entering government offices in Jerusalem.[69][70] A few days later an official letter was issued by Al Jazeera's director general, Wadah Khanfar, in which he admitted that the program violated the station's Code of Ethics and that he had ordered the channel's programming director to take steps to ensure that such an incident does not recur.[71][72]

The television network was also criticized for allegedly biased coverage of events in the Israeli–Palestinian conflict, including the Bat Mitzvah massacre in 2002, where the network failed to note that the massacre victims were attending a bat mitzvah celebration for a 12-year-old girl, and neglected to mention that the gunman crashed the event at a crowded banquet hall.[73] When the Palestinian militant Raed Karmi was killed by the Israeli army, Al Jazeera was criticized for failing to mention Israeli accusations about how many people he had killed, which would have provided a context for the story.[73]

In 2008, Israel accused al-Jazeera of bias. Israeli Deputy Foreign Minister Majalli Wahabi accused the Qatari-owned station of focusing exclusively on Palestinian suffering, and ignoring Israeli suffering, referring to the Israeli residents of Western Negev, who have been the target of rocket attacks by Gaza in recent years.[74] "We have seen that Al-Jazeera has become part of Hamas . . . taking sides and cooperating with people who are enemies of the state of Israel," said Wahabi, a Druze Arab. "The moment a station like Al-Jazeera gives unreliable reports, represents only one side, and doesn't present the positions of the other side, why should we cooperate?", adding: "These reports are untrustworthy and they hurt us, and they arouse people to terrorist activities." Israeli officials backed their claim by saying al-Jazeera had covered the Gaza incursion but not the Palestinian rocket attacks against the Israeli city of Ashkelon. Wahabi said that the Israeli Foreign Ministry would send letters of complaint to the government of Qatar and Al Jazeera. Officials of Palestinian President Mahmoud Abbas' Fatah party also accuse al-Jazeera of being biased in favour of Hamas, with which it is at political loggerheads, and prominent Fatah official and former Gaza strongman Mohammed Dahlan has organized a lawsuit against the broadcaster.[75][76][77] Al-Jazeera eventually agreed to discuss coverage of Mideast conflict,[78] and the issue was apparently settled.

In February 2015, al-Jazeera posted an article to its online edition, alleging that the Israeli government had opened dams in its southern region in order to intentionally flood parts of the Gaza Strip. The article was retracted on the 25th of February, and replaced with a statement saying that there were, in fact, no dams in southern Israel, and that the article was false.[79]

Kuwait

The Al Jazeera office in Kuwait City was closed by government officials after airing a story on police crackdowns. The story had video of police beating activists and included interviews with members of the Kuwaiti opposition. Four MP's were injured in the crackdown. Kuwait's Minister of Information described Al Jazeera's coverage as "intervention in a Kuwaiti domestic issue".[80]

Libya

According to the media of the Libyan Arab Jamahiriya, Al-Jazeera worked on behalf Western countries and those of the Gulf Cooperation Council in promoting their policies against Libya. It explained that Al-Jazeera worked to "disseminate falsehoods and lies to incite international public opinion."[81]

The Qatari Emir, Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, opposed Libya's government and supported Libya's armed revolt in 2011, providing the rebels with significant military support and funding. Qatar's emir ordered Al-Jazeera to emphasize Libya's conflict in the channel's coverage, which contributed to the spread of the insurgency and influenced the Arab world's views on Libya.[82] Within a week of the start of the rebellion in Libya against the Libyan Government, Al-Jazeera started using the rebels' tricolor flag to mark its coverage.[83]

Qatar's emir appeared on Al-Jazeera and urged that military intervention in Libya was necessary. Al-Jazeera's journalists were criticized for not challenging the emir over his position.[84]

Although Al-Jazeera reported on 22 February 2011 that Libya's government carried out airstrikes on Benghazi and Tripoli, observers concluded that the airstrikes did not take place.[85]

Somalia

In January 2009 Al Jazeera aired a documentary on toxic waste dumped in Somalia. A Somali journalist who studied the contents of the two-part Al Jazeera documentary, The Toxic Truth,[86] has concluded that Al Jazeera failed to rigorously research the story because one of the letters used to substantiate arms smuggling was issued on 15 April 1992, from the Ministry of Defence of People's Democratic Republic of Yemen, almost two years after South Yemen and North Yemen united to form the Republic of Yemen in May 1990.[87] Another criticism of the documentary was that Al Jazeera did not allow Ali Mahdi Muhammad, former interim president of Somalia, to exercise his right of reply for being accused of authorising Italy based companies to build dumping grounds in Somalia.

Spain

Reporter Tayseer Allouni was arrested in Spain on 5 September 2003, on a charge of having provided support for members of al-Qaeda.[88] Judge Baltasar Garzón, who had issued the arrest warrant, ordered Allouni held without bail. Al Jazeera wrote to then Spanish Prime Minister Jose Maria Aznar and protested: "On several occasions Western journalists met secretly with secret organizations and they were not subjected to any legal action because they were doing their job, so why is Allouni being excluded?"[89] Allouni was released on bail several weeks later over health concerns, but prohibited from leaving the country.

On 19 September, a Spanish court issued an arrest warrant for Allouni before the expected verdict. Allouni had asked the court for permission to visit his family in Syria to attend the funeral of his mother but authorities denied his request and instead ordered him back to jail.[90]

Although he pleaded not guilty of all the charges against him, Allouni was sentenced on 26 September 2005 to seven years in prison for being a financial courier for al-Qaeda. Allouni insisted he merely interviewed Osama bin Laden after the 11 September attack on the United States.[91] Al Jazeera has continuously supported Allouni and maintain that he is innocent.[92]

Many international and private organizations (Reporters Without Borders among them) condemned the arrest and called on the Spanish court to free Taysir Allouni.[93]

Syria

Al-Jazeera has been criticized over unfair coverage of the Syrian civil war. The channel's reporting has been described as largely supportive of the rebels, while demonizing the Syrian government.

The Lebanese newspaper As-Safir cited outtakes of interviews showing that the channel's staff coached Syrian eyewitnesses and fabricated reports of oppression by Syria's government. It refers to leaked internal e-mails suggest that Al-Jazeera has become subordinated to the Qatari emir's assertive foreign policy, which supports Syria's rebels and advocates military intervention in the country.[94]

In March 2012, Al-Jazeera correspondents Ali Hashim and two others resigned from their jobs because of objections over the reporting on the conflict. They reported that Al-Jazeera paid $50,000 for smuggling phones and satellite communication tools to Syria's rebels. Hashim concluded, “The channel was taking a certain stance. It was meddling with each and every detail of reports on the Syrian revolution."[95]

Ahmad Ibrahim, who is in charge of the Al-Jazeera's coverage on Syria, is the brother of a leading member of the rebels' "Syrian National Council". Al-Jazeera reportedly put pressure on its journalists to use the term "martyr" for slain Syrian rebels, but not pro-government forces.[96]

United Kingdom

UK officials, like their US counterparts, strongly protested against Al Jazeera's coverage of the 2003 invasion of Iraq. Al Jazeera stated that the coalition leaders were taking exception because its reporting made it more difficult for both countries to manage the way the war was being reported.[97]

United States

Since 9/11 U.S. officials have claimed an anti-American bias to Al Jazeera's news coverage.[97][98] The station first gained widespread attention in the West following the September 11, 2001 attacks, when it broadcast videos in which Osama bin Laden and Sulaiman Abu Ghaith defended and justified the attacks. This led to significant controversy and accusations by the United States government that Al Jazeera was engaging in propaganda on behalf of terrorists. Al Jazeera countered that it was merely making information available without comment, and several western television channels later followed suit in broadcasting portions of the tapes. At a press conference on 3 October 2001, Colin Powell tried to persuade the emir of Qatar to shut down Al Jazeera.[99][100][101]

On 12 October 2008, Al Jazeera broadcast interviews with people attending a Sarah Palin 2008 United States presidential election rally in St. Clairsville, Ohio, with interviewees making comments about Barack Obama such as "he regards white people as trash" and "I'm afraid if he wins, the blacks will take over". The report received over 2 million views on YouTube[102] and elicited comment by Colin Powell: "Those kind of images going out on Al Jazeera are killing us."[103] Following this the Washington Post ran an op-ed,[104] claiming the news channel was deliberately encouraging "anti-American sentiment overseas",[104] which was criticized by Al Jazeera as "a gratuitous and uninformed shot at Al Jazeera's motives", as the report was just one of "hundreds of hours of diverse coverage".[103]

Some critics have alleged that al-Jazeera has censored criticism of the United States under U.S. pressure.[105] Al Jazeera English's former director, Wadah Khanfar resigned in September 2011 following Wikileaks documents that asserted that he had close ties to the U.S. and agreed to remove content if the United States objected.[106][107]

Some of Al Jazeera's competitors have claimed that Al Jazeera is pro-American. RT, a Russian network sometimes criticized for an alleged Anti-Western bias,[108] asserted that the Wikileaks documents concerning Wadah Khanfar (see above) prove that Al Jazeera is pro-American.[109] Voice of Russia made the same claim. Another rival, Iranian Press TV, has also published articles critical of Al Jazeera, claiming that Al Jazeera has a pro-American bias and serves Israeli interests. Their criticism of Al Jazeera came along with criticism of Qatar's government, and reports of rallies against the government.[110][111]

On April 28, 2015, Matthew Luke, Al Jazeera America's former Supervisor of Media and Archive Management, filed a US$15 million lawsuit against his former employers over unfair dismissal. Luke alleged that he had been unfairly dismissed by the network after he had raised concerns with the human resource division that his boss, Osman Mahmud, the Senior Vice-President of Broadcast Operations and Technology, discriminated against female employees and made anti-Semitic remarks.[112] In response, Ehab Al Shihabi, the head of Al Jazeera America, has announced that the network will contest the lawsuit in court. Mahmud has also denied Luke's charges and has alleged that Luke was a difficult employee. In an unrelated development, two female Al Jazeera America employees, Diana Lee, Executive Vice-President for Human Resources, and Dawn Bridges, Executive Vice President for Communications, had resigned that week.[113][114][115]

On 4 May 2015, Marcy McGinnis, a senior Al Jazeera America's executive and former CBS news anchor, resigned from the company for undisclosed reasons amidst internal dissension with AJAM's management.[116] On 5 May 2015, Al Jazeera Media Network demoted Al Shihabi to Chief Operations Officer (COO) of Al Jazeera America. He was demoted from CEO after a report from the New York Times of an altercation between him and host Ali Velshi where he attempted to fire and sue the channel's top host.[117] He was replaced by Al Anstey, the former managing director of Al Jazeera English.[118]

On January 13, 2016, Al Jazeera America CEO Al Anstey announced the U.S. broadcaster would cease operations in April 2016, stating “decision by Al Jazeera America’s board is driven by the fact that our business model is simply not sustainable in light of the economic challenges in the U.S. media marketplace.” [119]

Detention of Sami Al Hajj

Al Jazeera cameraman Sami Al Hajj, a Sudanese national, was detained while in transit to Afghanistan in December 2001, and up until May 2008 was held, without charge, as an enemy combatant in Camp Delta at Guantánamo Bay. The reasons for his detention remain unknown, although the U.S.' official statement on all detainees is that they are security threats. Reporters Without Borders have repeatedly expressed concern over Al Hajj's detention,[120] mentioned Al Hajj in their Annual Worldwide Press Freedom Index,[121] and launched a petition for his release.[122]

On 23 November 2005, Sami Al Hajj's lawyer Clive Stafford-Smith reported that, during (125 of 130) interviews, U.S. officials had questioned al-Hajj as to whether Al Jazeera was a front for al-Qaeda.[123] Al-Hajj has since expressed plans to launch legal action against former U.S. President George W. Bush for his treatment while in Guantanamo. According to Stafford-Smith, these accusations include having been beaten and sexually assaulted during his incarceration.[citation needed]

Sami Al Hajj was released on May 1, 2008 from Guantanamo Bay and flown to Sudan. He arrived in the Sudanese capital Khartoum on a US military plane in the early hours of Friday, May 2. Al Jazeera showed footage of him being carried into the hospital on a stretcher, looking frail but smiling and surrounded by well-wishers.[124]

Reactions to "The Dark Side: Secrets of the Sports Dopers" documentary

On December 27, 2015, Al Jazeera English and Al Jazeera America released a report conducted by the Al Jazeera Investigative Unit called "The Dark Side: Secrets of the Sports Dopers" which investigated professional athletes' potential use of Performance-enhancing drugs (PEDs) naming Peyton Manning and other prominent athletes like Ryan Howard, Ryan Zimmerman, James Harrison, and Clay Matthews III, as having received drugs from Charles Sly, a pharmacist who had worked at the Guyer Anti-Aging Clinic in Indianapolis during the fall of 2011.[125][126][127] The Huffington Post leaked the reports a day before Al Jazeera's publication.[128] Then, Manning told ESPN's Lisa Salters about the reports, despite the documentary wasn't even published yet, on an interview on the morning of the 27th for ESPN Sunday NFL Countdown:

“Disgusted is how I feel. Sickened by it. I’m not sure I understand how someone can make something up about somebody, admit he’s made it up and yet somehow it gets published in a story. I don’t understand that. Maybe you can explain it to me, somebody else can. It’s completely fabricated, complete trash, garbage. It makes me sick it brings Ashley into it. Her medical history, her medical privacy being violated. That makes me sick. I don’t understand that. It’s not right. I don’t understand it.”[129]

Salters pointed other cases have been seen in which athletes deny first and then eventually admit allegations and Manning answered he can't speak for others and he know how hard he worked.[130] Nevertheless, Manning also stated he had visited the Guyer Institute 35 times during 2011 and that he had received both medication and treatment from Guyer during this time.[130] Sly recanted his story and requested the report not to be aired via a YouTube video following the release of the report.[131][132] Sly later said he had never seen the Mannings[133] and told ESPN's Chris Mortensen that he is not a pharmacist and was not at the Guyer Institute in 2011, as Al Jazeera claimed, but state licensing records indicate that someone named "Charles David Sly" was licensed as a pharmacy intern in Indiana from April 2010 to May 2013 and that his license expired May 1, 2013.[133] Al Jazeera later confirmed that Sly had worked at the Guyer Institute during the Fall of 2011.[134] Sly also claimed to ESPN that the reporter involved, Liam Collins, had taken advantage of him during a vulnerable time in his life as Sly's fiancée had allegedly died, although Sly refers to his fiancée, "Karen", several times in the present tense during his conversations with Collins and gave no indication to Collins that she had died.[126] Moreover, Dale Guyer, the owner of the Guyer Clinic was linked to doubtful businesses in the past.[135]

Manning took response and hired former George W. Bush press secretary Ari Fleischer to manage the issue.[136] He also threatened to sue Al Jazeera but then backed up.[137] Later, Fleischer confirmed that Ashley Manning did receive shipments from the Guyer Institute, but refused to confirm if the shipments had included HGH.[138]

Media reactions were varied.[137] Fox News' contributor Jesse Watters claimed on The O'Reilly Factor the PED allegations reported by Al Jazeera were a plot to go "after American icons and US institutions," citing the allegations against Manning as the prime example.[139] NBC News on Today gave Al Jazeera's reporter Deborah Davies space to specify details about the reports and provide Al Jazeera's version of the story.[140] CNN's Reliable Sources with Brian Stelter reported Al Jazeera was in contact with a second source who confirmed that the clinic sent HGH to Ashley Manning in Florida and elsewhere, and according to Davies was “absolutely impeccably placed, knowledgeable and credible”.[141] After Salters' interview with Manning, former NFL coach and current ESPN pundit Mike Ditka expressed on the same Sunday NFL Countdown episode: “Al Jazeera is not a credible news organization. They’re out there spreading garbage.”[142][143] Sports Illustrated sportswriter and NBC Sunday Night Football contributor Peter King called Al Jazeera on his column The MMQB a day later "a quite credible and respected international news organization" and "the CNN of the Middle East spreading its news-gathering around the world in recent years", and also contacted Davies to ask about information related to the Guyer Clinic and Sly.[143] King also said on Football Night in America "Al Jazeera is in control of the story... by now".[137] CBS Sports sportscaster and NFL on CBS #1 Play-by-play commentator Jim Nantz refused to acknowledge the report while on the air, referring to it as a "non-story".[144][145]

On February 5, 2016, two men visited Sly's parents, and according to a 911 call from Sly's parents' house during the visit, one of the men initially said he was a law enforcement officer, but didn’t have a badge. The two men later acknowledged that they weren't law enforcement officers and stated they were looking for Sly and not his parents.[146] In response to the 911 call, the police went to the Sly house, but meanwhile, after the investigators identified themselves as private investigators, the parents decided to talk with them, and the police left. Sly's parents informed the investigators that their son was due to come home for the holidays the next day. The investigators spoke with Sly on December 23, 2015, though they refused to identify specifically who they were representing.[147][148]

As part of the backlash, on January 5, 2016 it was announced that Ryan Howard and Ryan Zimmerman had filed a lawsuit suing Al Jazeera for defamation following the publication's release of the documentary which linked them.[149] The NFL, the MLB, and later the USADA initiated investigations into the allegations made by Sly.[150][151][152] On April 1, 2015, Taylor Teagarden, one of the players linked to the documentary, was suspended 80 games for violating the MLB's Joint Drug Prevention and Treatment Program.[153]

References

  1. 1.0 1.1 Shawn Powers. "The Geopolitics of the News: The Case of the Al Jazeera Network". Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  2. 2.0 2.1 2.2 SPIEGEL ONLINE, Hamburg, Germany (15 February 2013). "Al Jazeera Criticized for Lack of Independence after Arab Spring". SPIEGEL ONLINE. Retrieved 6 May 2016.CS1 maint: multiple names: authors list (link)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  3. CLIFFORD D. MAY, Scripps Howard News Service (9 January 2013). "The case against Al Jazeera America - Clifford D. May - Newsday". Newsday. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  4. "HARPER: Al-Jazeera due some criticism". The Washingtion Times. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  5. Charles Rollet (10 July 2013). "Experts criticize 'irresponsible' Al Jazeera investigation of anti-Morsi activists' ties to U.S. - The Daily Caller". The Daily Caller. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  6. "Al Jazeera plans U.S. expansion amid criticism". USA TODAY. 3 January 2013. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  7. 7.0 7.1 7.2 7.3 Sherry Ricchiardi (March–April 2011). "The Al Jazeera Effect". American Journalism Review. Retrieved 28 July 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  8. Goldberg, Jeffrey (23 February 2011). "Sheikh Qaradawi Seeks Total War". The Atlantic. Retrieved 18 August 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  9. 9.0 9.1 "Fox hosts slam 'anti-Semitic, anti-American' al-Jazeera amid Egypt protests". 2 February 2011. Retrieved 28 July 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  10. Bell, Larry (8 Jan 2012). "Al Gore's Oil-Fueled Al-Jazeera Deal Follows A String Of Green Energy Fiascos". Forbes. Retrieved January 10, 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  11. Nox Solutions (14 February 2011). "The O'Reilly Factor - Monday, February 14, 2011". BillOReilly.com. Bill O'Reilly. Retrieved 14 November 2011.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  12. Al Jazeera turning into private media organisation Gulf News
  13. Al-Jazeera's political independence questioned amid Qatar intervention, The Guardian
  14. Deconstructing Al Jazeera and its paymasters Let us build pakistan
  15. Al-Jazeera Gets Rap as Qatar Mouthpiece Bloomberg
  16. Qatari-owned Al Jazeera America makes its debut Reuters
  17. Robert, Booth (6 December 2010). "WikiLeaks cables claim al-Jazeera changed coverage to suit Qatari foreign policy". Guardian. London. Archived from the original on 20 December 2010. Retrieved 21 December 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  18. Booth, Robert (5 December 2010). "WikiLeaks cables claim al-Jazeera changed coverage to suit Qatari foreign policy". The Guardian. London. Retrieved 8 August 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  19. "US embassy cables: Qatar using al-Jazeera as bargaining tool, claims US". the Guardian. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  20. "US embassy cables: Al-Jazeera 'proves useful tool for Qatari political masters'". the Guardian. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  21. "WikiLeaks: al-Jazeera 'used as bargaining tool by Qatar'". Telegraph.co.uk. 6 December 2010. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  22. QATAR/US/WIKILEAKS - WikiLeaks: Qatar using Al-Jazeera as diplomatic tool in Mideast
  23. "Al Jazeera reporter resigns over "biased" Syria coverage". Al Akhbar English. 2012-03-08. Retrieved 2014-08-13.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  24. "Al Jazeera Journalist Explains Resignation over Syria and Bahrain Coverage". Therealnews.com. 2012-03-20. Retrieved 2014-08-13.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  25. "Suliman: ′Al Jazeera plays the piper, but Qatar calls the tune′ - World - DW.COM - 24.12.2012". DW.COM. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  26. Frankfurter Allgemeine Zeitung GmbH (11 December 2012). "Ein Abschied von Al Dschazira: Vergiss, was du gesehen hast!". FAZ.NET. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  27. 27.0 27.1 Walid Phared (2014). The Lost Spring. U.S. Policy in the Mideast and Catastropes to Avoid. Palgrave MacMillan. p. 79. ISBN 978-1-137-27903-3.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  28. "Al Jazeera exodus: Channel losing staff over 'bias'". RT International. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  29. "Al Jazeera reporter resigns over "biased" Syria coverage". Al Akhbar English. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  30. 30.0 30.1 Mohamed Hassan Shaban (10 July 2013). "22 resign from Al-Jazeera Egypt in protest over bias". Asharq Al-Awsat. Retrieved 11 July 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  31. 31.0 31.1 Jessica Chasmar (9 July 2013). "'We aired lies': Al-Jazeera staff quit over biased Egypt coverage". The Washington Times. Retrieved 11 July 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  32. 32.0 32.1 Robert F. Worth (10 July 2013). "Egypt Is Arena for Influence of Arab Rivals". The New York Times. Retrieved 11 July 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  33. 33.0 33.1 "Al-Jazeera Staffers Quit Over Alleged Bias In Egypt Coverage". NPR.org. 10 July 2013. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  34. 34.0 34.1 "Mass resignations at Al Jazeera over "biased" Egypt coverage". Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  35. 35.0 35.1 Paul Farhi (8 July 2013). "Mideast journalists allege bias in al-Jazeera's reports on Morsi, Muslim Brotherhood". Washington Post. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  36. "aljazeera.com". Aljazeera. Retrieved 12 April 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  37. "Foul play: how al-Jazeera's live World Cup football coverage got in a jam" The Guardian, 29 September 2010
  38. "Bahrain bans Al Jazeera TV". BBC News. 10 May 2002. Retrieved 12 April 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  39. "Bahrain blocks Al Jazeera team". Al Jazeera. 19 May 2010. Retrieved 31 December 2011.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  40. Ahmed Al Samany (2 November 2011). "حقوقي بحريني: "استقبال "العسكري" للملك رسال سيئة.. والجزيرة تجاهلت أحداث البحرين"". Tahrir newspaper. Retrieved 27 December 2011.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  41. "TBSjournal.com". TBSjournal.com. Retrieved 12 April 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  42. Ismail Elmokadem (12 May 2009). "Egypt's wild pig chase". Egypt Independent. Egypt. Retrieved 8 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  43. "Google.com". Google. Retrieved 12 April 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  44. "albawaba.com". albawaba.com. Retrieved 12 April 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  45. "Lebanon's news portal - iloubnan.info". Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  46. Shadid, Anthony; Kirkpatrick, David D. (30 January 2011). "Opposition Rallies to ElBaradei as Military Reinforces in Cairo". The New York Times. Archived from the original on 31 January 2011. Retrieved 31 January 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  47. El Deeb, Sarah; Al-Shalchi, Hadeel (1 February 2011). "Egypt Crowds Unmoved by Mubarak's Vow Not To Run". Associated Press (via ABC News). Retrieved 1 February 2011. Italic or bold markup not allowed in: |work= (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  48. "Egypt Pulls Plug on Al Jazeera over Brotherhood Bias". Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  49. "Egypt crisis: Al-Jazeera journalists arrested in Cairo". BBC News. 30 December 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  50. "Egypt's president says will not interfere in judicial rulings". Reuters. Retrieved 13 May 2015. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  51. "Who are the al-Jazeera journalists tried in Egypt?". bbc.com. BBC. 13 February 2015. Retrieved 13 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  52. Patrick Kingsley (13 February 2015). "Al-Jazeera journalists leave Egyptian prison on bail". theguardian.com. Cairo: The Guardian. Retrieved 13 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  53. "Journalist Fahmy to sue Al-Jazeera for Egypt 'negligence'". bbc.com. Cairo: BBC. 11 May 2015. Retrieved 13 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  54. Stephen Kalin, Yara Bayoumy, Michael Georgy and Larry King (11 May 2015). "Al Jazeera journalist sues employer for negligence - lawyer". uk.reuters.com. Cairo: Reuters. Retrieved 13 May 2015.CS1 maint: uses authors parameter (link)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  55. "CPJ News Alert – Missing journalist's wife demands more information". Cpj.org. 3 April 2003. Retrieved 12 April 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  56. 56.0 56.1 "Rumsfeld blames Al Jazeera over Iraq". Aljazeera. Retrieved 12 April 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  57. Militia dig in as fighting rages in holy city The Sydney Morning Herald; published 9 August 2004
  58. Rawya Rageh (8 August 2004). "Iraqi government shuts Al-Jazeera station". media-alliance.org. Associated Press. Archived from the original on 23 December 2008. Retrieved 8 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  59. Iraq extends al-Jazeera ban and raids offices by Luke Harding; The Guardian; published Monday 6 September 2004
  60. Al-Jazeera Under Fire: IFJ Condemns Iraqi Ban and Canada’s "Bizarre" Restrictions International Federation of Journalists; published 6 September 2004
  61. "Iraq bans al-Jazeera and nine other TV channels over 'sectarian bias'". the Guardian. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  62. "Iraq Sunni unrest prompts TV channel licence suspension". BBC News. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  63. "Iraq Suspends Al Jazeera, Others, Accusing Them Of Inciting Violence". The Huffington Post. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  64. 64.0 64.1 "Leader: Was George Bush serious about attack on al-Jazeera? - The Guardian - Guardian Unlimited". Archived from the original on 1 January 2008. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  65. by Brent Bozell at 12:30 ET during the Fox Online program (YouTube video) Archived November 25, 2015 at the Wayback Machine
  66. "MEMRI: Al-Jazeera TV Throws a Birthday Party for Released Lebanese Terrorist Samir Al-Quntar". MEMRITV - The Middle East Media Research Institute. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  67. "Clip Transcript". Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  68. Honoring Samir Kuntar Al-Jazeera threw terrorist Samir Kuntar a party upon his release last week
  69. DPA (2008-03-12). "Israel to boycott Al-Jazeera TV, claiming incitement to terror Israel News". Haaretz. Retrieved 2014-08-13.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  70. Israel to sanction Al-Jazeera after it holds party to honor released child-killer
  71. "VIDEO Al-Jazeera Admits to 'Unethical' Behavior Over Kuntar Party". Haaretz.com. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  72. Al-Jazeera apologizes to Israel for celebrating murderer of Israeli children
  73. 73.0 73.1 Perspectives on war. By Hickey, Neil, Columbia Journalism Review, 1 March 2002
  74. "Following Israel boycott, Al-Jazeera agrees to discuss coverage of Mideast conflict". haaretz.com. 18 April 2008. Retrieved 28 May 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  75. "Israel to Boycott Al-Jazeera TV, Claiming Incitement to Terror". Haaretz.com. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  76. Friedman, Matti (13 March 2008). "Israel imposes sanctions on Al-Jazeera". The Boston Globe.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  77. Israel boycotts Al-Jazeera
  78. "Following Israel Boycott, Al-Jazeera Agrees to Discuss Coverage of Mideast Conflict". Haaretz.com. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  79. "ARTICLE RETRACTED". al-Jazeera.com. 25 February 2015. Retrieved 27 February 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  80. The Real News Network. "Kuwait shuts down Al Jazeera office". The Real News Network. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  81. "Secretary of Legal Affairs and Human Rights at General People's Congress Meets Delegation of Mediterranean Human Rights Lawyers Association". Danielnouri.org. Retrieved 2014-08-13.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  82. "The Institute for Gulf Affairs | The Institute for Gulf Affairs". Gulfinstitute.org. Retrieved 2014-08-13.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  83. Baker, Aryn (24 May 2011). "A Champion of the Arab Spring, Why is al-Jazeera Shortchanging Bahrain?". Time.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  84. Apr 2, 2011 (2011-04-02). "Asia Times Online :: Middle East News, Iraq, Iran current affairs". Atimes.com. Retrieved 2014-08-13.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  85. ""Airstrikes in Libya did not take place" – Russian military — RT News". Rt.com. 2011-03-01. Retrieved 2014-08-13.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  86. (English) aljazeera.com
  87. "Somali Press Review". Archived from the original on 28 June 2009. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  88. Al-Jazeera Arrest CNN; published 5 September 2003
  89. Spanish judge orders Al-Jazeera reporter to jail by Mar Roman; Associated Press; published Thursday, 11 September 2003
  90. Aljazeera reporter placed in detention Al Jazeera; published Wednesday, 19 January 2005
  91. Special Reports – Taysir Alluni Al Jazeera
  92. "A fight for justice". Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  93. e.g. Al Jazeera journalist re-arrested 10 days before trial verdict
  94. "Al-Jazeera Gets Rap as Qatar Mouthpiece". Bloomberg.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  95. "Ex-employee: Al Jazeera provided Syrian rebels with satphones — RT News". Rt.com. Retrieved 2014-08-13.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  96. "Syria's Electronic Warriors Hit Al Jazeera". Al Akhbar English. 2012-02-24. Retrieved 2014-08-13.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  97. 97.0 97.1 Al-Jazeera: News channel in the news BBC News; published Saturday, 29 March 2003
  98. The Christian Science Monitor (25 March 2003). "World and America watching different wars". The Christian Science Monitor. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  99. Colin Powell, news conference with Sheik Hamad bin Khalifa Thani, 3 October 2901, Washington, D.C.
  100. FAIR (December 2001). "Patriotism & Censorship:"Reining in" journalism".<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  101. Vedantam, Shankar (31 January 2005). "Qatar Advances Plans To Privatize Al-Jazeera". Washington Post. Retrieved 23 April 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  102. Kauffman, Casey (13 October 2008). "Misconceptions of Obama fuel Republican campaign – 13 Oct 08". Al Jazeera.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  103. 103.0 103.1 Tony Burman, Managing Director of Al Jazeera English (24 October 2008). "Letter to The Washington Post".<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  104. 104.0 104.1 King, Colbert I. (18 October 2008). "A Rage No One Should Be Stoking". Washington Post.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  105. Jim Rutenberg (3 April 2003). "A NATION AT WAR: MIDEAST NEWS; Arab TV Curtails Coverage After Move by Iraq". New York Times. Retrieved 28 January 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  106. "Al Jazeera proves pro-American". Voice of Russia. 14 September 2011. Retrieved 28 January 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  107. Maggie Michael (20 September 2011). "Wadah Khanfar, Al Jazeera Chief, Resigns". Huffington Post. Retrieved 28 January 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  108. Julia Loffe (September–October 2010). "What Is Russia Today?". Columbia Journalism Review. Retrieved 28 January 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  109. "Foe to friend – changed US stance on Al Jazeera". RT. 22 September 2011. Retrieved 28 January 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  110. "'Al-Jazeera serves Israeli interests'". PressTV. 11 November 2011. Retrieved 28 January 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  111. "Al-Jazeera slammed for biased coverage". PressTV. 12 November 2011. Retrieved 28 January 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  112. Matthew Luke versus Al Jazeera America and Osman Mahmud (PDF) (Report). Deadline.com. NYSCEF Doc. No. 2. Retrieved 10 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  113. Brian Flood (April 28, 2015). "Fired Al Jazeera America Employee Seeks $15 Million in Lawsuit". TVNewser. Retrieved 8 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  114. Brian Flood (April 29, 2015). "Former Al Jazeera America employee claims he was fired after complaining about sexism, anti-Semitism". nydailynews.com. New York Daily News. Retrieved 8 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  115. Kludt, Tom (30 April 2015). "Al Jazeera America exec tells staff that he will fight lawsuit". CNN Money. Retrieved 1 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  116. Steinberg, Brian (4 May 2015). "Marcy McGinnis, Senior Al Jazeera America Executive, Leaves Network". Variety.com. Retrieved 8 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  117. "Al Jazeera America appoints new CEO". POLITICO. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  118. Bond, Shannon (8 May 2015). "Al Jazeera America: Qatar's ambitions struggle on US screens". Financial Times. Retrieved 8 May 2015. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  119. "Al Jazeera America to Shut Down by April". The New York Times. 14 January 2016. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  120. "Reporters sans frontières - United States". Archived from the original on 5 March 2009. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  121. "Reporters sans frontières - Annual Worldwide Press Freedom Index - 2006". Archived from the original on 6 March 2009. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  122. "Reporters sans frontières -". Archived from the original on March 9, 2008. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  123. More news is good news at New Age BD
  124. "BBC NEWS - Americas - Freed Guantanamo prisoner is home". Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  125. "The dark side: The secret world of sports doping". Al Jazeera English. Retrieved 2015-12-29.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  126. 126.0 126.1 "Documentary links Peyton Manning, other pro athletes to use of PEDs". ESPN.com. 2013-05-01. Retrieved 2015-12-29.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  127. "Al Jazeera reporter stresses that no allegation is being made against Peyton Manning | ProFootballTalk". Pro Football Talk. Retrieved 2016-02-08.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  128. "Explosive Documentary Links Peyton Manning, Major Athletes To Doping Ring". The Huffington Post. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  129. Timothy Burke. "Peyton Manning Appears On ESPN To Refute "Garbage" HGH Claims That Haven't Aired Yet [UPDATE]". Deadspin. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  130. 130.0 130.1 "Transcript: Peyton Manning interviews with ESPN's Lisa Salters". Denverbroncos.com. Retrieved 2015-12-29.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  131. Sports. "Charlie Sly recants statements about Peyton Manning". Business Insider. Retrieved 2015-12-29.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  132. Cleary, Tom. "Charlie Sly: 5 Fast Facts You Need to Know". Heavy.com. Retrieved 2015-12-29.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  133. 133.0 133.1 "Documentary links Peyton Manning, other pro athletes to use of PEDs". Abc7ny.com. 2013-05-01. Retrieved 2015-12-29.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  134. Erik Wemple (29 December 2015). "Al Jazeera releases video to counter attack on its doping investigation". Washington Post. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  135. http://www.nydailynews.com/sports/football/guyer-clinic-linked-notorius-ponzi-schemer-article-1.2481062
  136. "Report: Peyton Manning turns to Ari Fleischer in wake of HGH doc". CBSSports.com. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  137. 137.0 137.1 137.2 "Here's Why ESPN Didn't Break The Peyton Manning Story". The Huffington Post.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  138. "Peyton Manning's legal team looked into Al Jazeera documentary". Espn.go.com. Retrieved 2016-02-08.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  139. "Jesse Watters: Is Al Jazeera 'Going After American Icons and U.S. Institutions' with Manning Report?". Fox News. 2015-12-28. Retrieved 2016-02-08.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  140. Tom Ley (2015-12-29). "Al Jazeera Reporter Defends Peyton Manning HGH Report On Today Show". Deadspin. Retrieved 2016-02-08.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  141. Timothy Burke. "Al Jazeera Reporter: Second "Knowledgable And Credible" Source Confirms HGH Sent To Manning House". Deadspin. Retrieved 2016-02-08.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  142. SCOTT CHIUSANO (27 December 2015). "Ditka takes heat for saying Al Jazeera is 'not credible'". NY Daily News. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  143. 143.0 143.1 "The MMQB with Peter King: Upsetting Developments". Sports Illustrated.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  144. Barry Petchesky (2015-12-28). "Jim Nantz Is A Sanctimonious Wiener". Deadspin. Retrieved 2016-02-08.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  145. http://www.nydailynews.com/sports/football/jim-nantz-cbs-punt-peyton-manning-hgh-story-article-1.2484590
  146. Hobson, Will. "Inside Peyton Manning's secret investigation into Al Jazeera documentary". The Washington Post. Retrieved 2016-02-08.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  147. Tom Ley. "Here Is The 911 Call Made From Charles Sly's Parents' Home When Peyton Manning's Goons Showed Up". Deadspin. Retrieved 2016-02-08.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  148. "Peyton Manning Hired Private Investigators to Track Down Source Before HGH Story Went Public". The Big Lead. 2014-09-18. Retrieved 2016-02-08.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  149. "Ryan Zimmerman, Ryan Howard suing Al Jazeera after steroid story". Yahoo Sports.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  150. Stephanie Ramirez (2015-10-14). "MLB, NFL investigate reports of Zimmerman doping". Wusa9.com. Retrieved 2015-12-29.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  151. Svrluga, Barry. "NFL, MLB will investigate players named in Al Jazeera report". The Washington Post. Retrieved 2015-12-29.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  152. "MLB asks U.S. Anti-Doping agency to help investigate Al Jazeera claims". ESPN.com. 2016-01-26. Retrieved 2016-02-08.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  153. "Player named in Al Jazeera report suspended 80 games for PEDs". CBSSports.com. Retrieved 6 May 2016.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>