Haaretz

From Infogalactic: the planetary knowledge core
Jump to: navigation, search
Haaretz
Haaretz logo.svg
Type Daily Newspaper
Format Berliner
Owner(s) Schocken Family (60%)
M. DuMont Schauberg (20%)
Leonid Nevzlin (20%)
Publisher Amos Schocken
Editor Aluf Benn[1]
Founded 1919
Political alignment liberal, political left
Language Hebrew and English editions
Headquarters Tel Aviv, Israel
Circulation 72,000
(Weekends: 100,000)[2]
Website http://www.haaretz.co.il
http://www.haaretz.com

Haaretz (Hebrew: הארץ‎) (lit. "The Land [of Israel]", originally Ḥadashot Ha'aretzHebrew: חדשות הארץ‎, IPA: [χadaˈʃot haˈʔaʁets] – "News [of] the Land [of Israel]"[3]) is Israel's oldest daily newspaper. It was founded in 1918 and is now published in both Hebrew and English in Berliner format. The English edition is published and sold together with the International New York Times. Both Hebrew and English editions can be read on the Internet. In North America, it comes out as a weekly newspaper, combining articles from the Friday edition with a roundup from the rest of the week. It is known for its staunch left-wing and liberal stances on domestic and foreign issues.

History and ownership

Haaretz was first published in 1918 as a newspaper sponsored by the British military government in Palestine.[4] In 1919, it was taken over by a group of socialist-oriented Zionists, mainly from Russia.[5][6] The newspaper was established on 18 June 1919 by a group of businessmen including prominent philanthropist Isaac Leib Goldberg, and initially, it was called Hadashot Ha'aretz ("News of the Land"). Later, the name was shortened to Haaretz.[7] The literary section of the paper attracted leading Hebrew writers of the time.[8]

The newspaper was initially published in Jerusalem. From 1919 to 1922, the paper was headed by a succession of editors, among them Leib Yaffe. It was shut down briefly due to a budgetary shortfall and reopened in Tel Aviv at the beginning of 1923 under the editorship of Moshe Glickson, who held the post for 15 years.[6] The Tel Aviv municipality granted the paper financial support by paying in advance for future advertisements.[9]

Salman Schocken, a wealthy German Jewish Zionist who owned a chain of department stores in Germany, bought the paper in 1937. His son, Gershom Schocken, became the chief editor in 1939 and held that position until his death in 1990.[10]

Until August 2006, the Schocken family owned 100% of the Haaretz Group, but then the German publisher M. DuMont Schauberg acquired 25 percent of the shares.[11] The deal was negotiated with the help of former Israeli ambassador to Germany, Avi Primor.[12] This deal was seen as controversial in Israel as DuMont Schauberg's father, Kurt Neven DuMont, was member of the German Nazi party, while his publishing house promoted Nazi ideology.[13]

On 12 June 2011, it was announced that Russian-Israeli businessman Leonid Nevzlin had purchased a 20% stake in the Haaretz Group, buying 15% from the family and 5% from M. DuMont Schauberg. This means that the Schocken family now owns 60% and M. DuMont Schauberg and Leonid Nevzlin have 20% each.[14]

In October 2012, a union strike mobilized to protest planned layoffs by the Haaretz management. As a consequence, both the Haaretz newspaper and its TheMarker business supplement were not printed for one day. According to Israel Radio, it was the first time since 1965 that a newspaper did not go to press on account of a strike.[15][16]

Management

The newspaper's editorial policy was defined by Gershom Schocken, who was editor-in-chief from 1939 to 1990. Schocken was succeeded as editor-in-chief by Hanoch Marmari. In 2004 David Landau replaced Marmari and was succeeded by Dov Alfon in 2008.[17] The current editor-in-chief of the newspaper is Aluf Benn, who replaced Alfon in August 2011.[1] Charlotte Halle became editor of the English Print Edition in February 2008.

Editorial policy and viewpoints

Front page of the Hebrew and English editions

Haaretz describes itself as having "a broadly liberal outlook both on domestic issues and on international affairs".[18] Others describe it alternatively as liberal,[19] centre-left,[20] left-wing,[21] or far-left.[22] The newspaper opposes retaining control of the territories and consistently supports peace initiatives. Haaretz is editorially supportive of groups of Israelis who are exploited or discriminated against, such as sex workers, foreign workers, Israeli Arabs, and Ethiopian immigrants.[5]

In 2006 the BBC said that Haaretz takes a moderate stance on foreign policy and security.[23] David Remnick in The New Yorker described Haaretz as "easily the most liberal newspaper in Israel", its ideology as left-wing and its temper as "insistently oppositional".[17] According to Ira Sharkansky, Haaretz's op-ed pages are open to a variety of opinions.[24] J. J. Goldberg, the editor of the American The Jewish Daily Forward, describes Haaretz as "Israel's most vehemently anti-settlement daily paper".[25] Stephen Glain of The Nation described Haaretz as "Israel's liberal beacon", citing its editorials voicing opposition to the occupation, the discriminatory treatment of Arab citizens, and the mindset that led to the Second Lebanon War.[26] A 2003 study in The International Journal of Press/Politics concluded that Haaretz's reporting of the Israeli–Palestinian conflict was more favorable to Israelis than to Palestinians.[27]

Formatting, circulation and reputation

Compared to other mass circulation papers in Israel, Haaretz uses smaller headlines and print. Less space is devoted to pictures, and more to political analysis. Opinion columns are generally written by regular commentators rather than guest writers.[5] Its editorial pages are considered influential among government leaders.[28] Apart from the news, Haaretz publishes feature articles on social and environmental issues, as well as book reviews, investigative reporting, and political commentary. In 2008 the newspaper itself reported a paid subscribership of 65,000, daily sales of 72,000 copies, and 100,000 on weekends.[2] The English edition has a subscriber base of 15,000.[26] As of June 2011, readership was 5.8% of the public, down from 6.4% the prior year.[29] In 2012, amid falling circulation, Haaretz was undergoing severe cuts (reportedly firing around 20% of its total workforce, and lowering salaries by between 15 and 35%), and cuts continued through 2013.[22][30]

Despite its historically relatively low circulation in Israel, Haaretz has been for many years been described as Israel's most influential daily newspaper.[31] Its readership includes members of Israel's intelligentsia and members of its political and economic elites.[32] In 1999, surveys show that Haaretz readership has a higher-than-average education, income, and wealth and that most are Ashkenazim.[26][33] While some have argued that it functions for Israel much as The New York Times does for the United States, as a newspaper of record,[34] others have compared its liberal bias to Fox News's conservative bias.[35] In 2007, Shmuel Rosner, the newspaper's former U.S. correspondent, told The Nation that "people who read it are better educated and more sophisticated than most, but the rest of the country doesn't know it exists."[26] According to former editor of the paper, Hanoch Marmari, the former influence the newspaper held in Israel fell in recent years, because it became "detached" from the country's political life.[36]

Criticism

Andrea Levin, executive director of the American pro-Israel Committee for Accuracy in Middle East Reporting (CAMERA) said the newspaper was doing "damage to the truth" and sometimes making serious factual errors but not often correcting them.[37] Earlier, in 2001, Levin criticized Haaretz correspondent Amira Hass for inaccurate reporting and said that Haaretz is fueling anti-Israel bias.[38]

According to rival publication The Jerusalem Post, Haaretz editor-in-chief David Landau said at the 2007 Limmud conference in Moscow that he had told his staff not to report about criminal investigations against Prime Minister Ariel Sharon in order to promote Sharon's 2004–2005 Gaza disengagement plan.[39]

In 2010, several columnists at The Jerusalem Post, including deputy managing editor Caroline Glick, criticized Haaretz for its role in and coverage of the leaking of classified Israel Defense Forces (IDF) documents by whistleblower Anat Kamm.[40][41][42]

In 2014, Ayelet Shaked, Knesset member for religious Zionist party the Jewish Home, wrote an op-ed in The Jerusalem Post wherein she dismisses Haaretz's earlier criticism of herself by stating: "Haaretz, unfortunately, may look like The New York Times, but it is far from being a liberal, curious newspaper in the Anglo Saxon tradition."[43]

In January 2015 Ronen Shoval, Zionist-activist and candidate in the Jewish Home's primary, called for an investigation into editors at Haaretz, accusing them of "defeatist propaganda" prohibited under Statute 103 of Israel's penal code. In response to Shoval's accusations on Facebook, multiple death threats against Haaretz editors were posted, which Shoval promised to remove.[44]

Internet editions

Haaretz operates both Hebrew[45] and English[46] language websites. The two sites offer up-to-the-minute breaking news, live Q&A sessions with newsmakers from Israel, the Palestinian territories and elsewhere, and blogs covering a range of political standpoints and opinions. As of 5 October 2014, the English online edition has an Alexa rank of 2,683 worldwide and 2,861 in the United States.[47] The two sites fall under the supervision of Lior Kodner, the head of digital media for the Haaretz Group. Individually, Simon Spungin is the editor of Haaretz.com (English) and Avi Scharf is the editor of Haaretz.co.il (Hebrew).

Internet blogs and columns

  • In September 2009, Haaretz.com launched a blog by Tel Aviv University Professor Carlo Strenger, called "Strenger than Fiction".[48]
  • Focus U.S.A.[49] – A former blog by the former U.S. correspondent Natasha Mozgovaya, who replaced Shmuel Rosner as U.S. correspondent in August 2008. Rosner's blog was "Rosner's Domain"[50] and explored Israeli, American Jewish, and Zionist issues in the United States.
  • "A Special Place in Hell" is Bradley Burston's twice-weekly blog on Haaretz.com.[51]
  • Former Israeli President Shimon Peres formerly blogged exclusively for Haaretz.com.[52]

Offices

The Haaretz building is located on Schocken Street in south Tel Aviv. The Haaretz building contains art belonging to the paper's proprietor, Amos Schocken, some of which has been described as politically subversive.[17]

Notable journalists

Present

Past

See also

References

  1. 1.0 1.1 "Aluf Benn named new editor-in-chief of Haaretz". Haaretz. 1 August 2011. Retrieved 10 February 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  2. 2.0 2.1 "Dov Alfon named as new Haaretz editor-in-chief". Haaretz. 12 February 2008. Retrieved 10 February 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  3. "Israel". Press Reference. Retrieved 5 March 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  4. "TAU – Institute of Jewish Press and Communications – The Andrea and Charles Bronfman Center". Tel Aviv University. Archived from the original on 25 September 2012. Retrieved 10 February 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  5. 5.0 5.1 5.2 "Israel — Hebrew- and English-Language Media Guide" (PDF). Open Source Center. 16 September 2008. Retrieved 13 February 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  6. 6.0 6.1 Marmari, Hanoch (16 April 2004). "A fine and fragile balance". Haaretz. Retrieved 10 February 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  7. Cohen, Yoel. "Israel Society and Culture: Haaretz". Jewish Virtual Library. American-Israeli Cooperative Enterprise. Retrieved 2015-01-12.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
    "Goldberg, Isaac Leib (1860-1935) Papers". Yivo Institute for Jewish Research. Retrieved 2015-01-10.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  8. "Newspapers, Hebrew". Encyclopedia Judaica. 12. Jerusalem: Keter Books. 1978.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  9. Tom Segev (18 March 2010). "Haaretz history". Haaretz. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  10. Amos Schocken (18 September 2002). "A newspaper's mission". Haaretz. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  11. "M. DuMont Schauberg. Press-release". Dumont.eu. Archived from the original on 26 February 2012. Retrieved 10 February 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  12. Koren, Ronny (13 August 2006). "Germany's DuMont invests 25m euros in Haaretz". Haaretz. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  13. "Haaretz's 'Nazi problem'". Ynetnews. 20 June 1995. Retrieved 10 February 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  14. Li-or Averbach (12 June 2011). "Russian immigrant billionaire buys 20% of "Haaretz"". Globes. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  15. Koopmans, Ofira (4 October 2012). "Journalists at Israel's Haaretz newspaper strike over job cuts". Europe Online. Archived from the original on 27 May 2013. Retrieved 12 October 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  16. "'Haaretz' daily not printed today". Globes. 4 October 2012. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  17. 17.0 17.1 17.2 Remnick, David (28 February 2011). "The Dissenters". The New Yorker. Retrieved 12 October 2012.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  18. "About Haaretz". Haaretz. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  19. Mya Guarnieri (6 February 2011). "The death of Israeli democracy" (English ed.). Al Jazeera. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  20. 22.0 22.1 Tadmor, Erez (May 2013). "Downfall of a Great Newspaper". The Tower (2). Retrieved 13 February 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  21. "The press in Israel". BBC News. 8 May 2006. Retrieved 13 February 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  22. Sharkansky, Ira (2005). Governing Israel: Chosen People, Promised Land, & Prophetic Tradition. New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers. p. 43. ISBN 978-0-7658-0277-4.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  23. Goldberg, J.J. (3 April 2009). "Are Religious Soldiers To Blame for Alleged Abuse?". The Jewish Daily Forward. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  24. 26.0 26.1 26.2 26.3 Stephen Glain (24 September 2007). "Ha'aretz, Israel's Liberal Beacon". The Nation. Retrieved 13 February 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  25. Lua error in Module:Citation/CS1/Identifiers at line 47: attempt to index field 'wikibase' (a nil value).
  26. Beckerman, Gal (September–October 2005). "Disengaged". Columbia Journalism Review. Archived from the original on 7 October 2007. Retrieved 21 June 2007.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  27. "Israel Hayom Surpasses Yedioth Ahronoth to Become Country's Most-Read Newspaper". Israel HaYom Newsletter. 20 July 2011. Retrieved 21 July 2011.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  28. Averbach, Li-or (5 December 2013). "'Haaretz' to lay off 5% of workforce". Globes. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  29. Caspi, Dan; Limor, Yehiel (1999). The IN/Outsiders: Mass Media in Israel. Hampton Press. p. 79.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  30. Lua error in Module:Citation/CS1/Identifiers at line 47: attempt to index field 'wikibase' (a nil value).(subscription required)
  31. Lua error in Module:Citation/CS1/Identifiers at line 47: attempt to index field 'wikibase' (a nil value).(subscription required)
  32. עורך 'הארץ' לשעבר: 'הארץ' איבד את מעמדו הציבורי (in עברית). nrg Maariv. 8 January 2013. Retrieved 5 October 2014. Unknown parameter |trans_title= ignored (help)<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  33. Ross, Oakland (5 October 2008). "News and views that inspire love or kindle hatred". Toronto Star. Archived from the original on 13 September 2012. Retrieved 13 February 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  34. Levin, Andrea (6 August 2001). "Ha'aretz Fuels Anti-Israel Bias". Committee for Accuracy in Middle East Reporting in America. Retrieved 5 May 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  35. Michael Freund, (14 April 2010). "Fundamentally Freund: Awakening the Left". The Jerusalem Post. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  36. Caroline Glick (16 April 2010). "The Haaretz spy scandal: Haaretz provides Israeli affirmation for anti-Israel attitudes". The Jerusalem Post. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  37. Ben-Dror Yemini (20 April 2010). "'Haaretz' could not be more wrong – or misleading". The Jerusalem Post. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  38. Shaked, Ayelet (16 July 2014). "Exposing militant leftist propaganda". The Jerusalem Post. Retrieved 18 July 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  39. "Death threats to Haaretz journalists appear on right-winger's Facebook page" Haaretz, 11 Jan 2015
  40. "חדשות, ידיעות מהארץ והעולם – עיתון הארץ". Haaretz. 6 February 2013. Retrieved 10 February 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  41. "Haaretz Daily Newspaper Israel". Haaretz. Retrieved 10 February 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  42. "Haaretz.com Site Info". Alexa Internet. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  43. Carlo Strenger. "Strenger than Fiction". Haaretz. Retrieved 5 March 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  44. Natasha Mozgovaya. "Focus U.S.A". Haaretz. Retrieved 5 March 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  45. "Rosner's Domain". Haaretz. Archived from the original on 1 November 2007. Retrieved 5 March 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  46. "Haaretz.com senior editor Bradley Burston wins award for Mideast journalism". UCC Palestine Solidarity Committee. Retrieved 5 March 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  47. Shimon Peres (7 November 2007). "Peres Online". Haaretz. Archived from the original on 24 January 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  48. "Haaretz.com's Bradley Burston wins award for Mideast writing". Haaretz. 15 September 2006. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  49. Zur Glozman, Masha (4 January 2013). "The million Russians that Changed Israel to its core". Haaretz. Retrieved 10 February 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  50. 55.0 55.1 Asaf Carmel (28 October 2009). "Haaretz reporters Klein, Reznick win Sokolov Award for Journalism". Haaretz. Archived from the original on 2 August 2007.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  51. Carmel, Asaf (9 November 2007). "Fellow journalists to honor Haaretz commentator Yoel Marcus in Eilat". Haaretz. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  52. Ari Shavit (9 December 2002). "No Man's Land: The idea of a city disappears". The New Yorker. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>[not in citation given]
  53. Elan Ezrachi, Ph.D. (c. 2000). "Jewish Renaissance and Renewal in Israel". Dorot and Nathan Cummings Foundations. Archived from the original on 26 April 2004.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  54. Carmel, Asaf (3 March 2008). "Haaretz journalist Ehud Asheri dies of cancer at 57". Haaretz. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  55. Orna Coussin (21 September 2007). "A compelling lesson". Haaretz. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles> Review of Arie Caspi. Hazakim al halashim (Strong Over the Weak). Xargol/Am Oved.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  56. Aviva Lori (3 July 2008). "The long goodbye". Haaretz. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  57. Ben Simon, Daniel (13 June 2008). "Daniel Ben-Simon: Why I'm leaving journalism for politics". Haaretz. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  58. Avivi, Gidi (18 July 2001). "Irresistible look at a master". Haaretz. Retrieved 10 February 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  59. "News in Brief". Haaretz. 5 October 2007. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  60. Ofer Aderet (9 October 2013). "Aviva Lori, veteran writer for Haaretz Magazine, passes away". Haaretz. Retrieved 5 October 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>

Further reading

External links