From Infogalactic: the planetary knowledge core
Jump to: navigation, search
Independent Television News
Genre News
Headquarters London, United Kingdom
Area served
Owner ITV plc (40%),
DMGT (20%),
Thomson Reuters (20%),
UBM plc (20%)
Divisions ITN News
ITN Productions
ITN Source
ITN Consulting

Independent Television News (ITN) is a British-based news and content provider. It is made up of three divisions: ITN News, ITN Source and ITN Productions. ITN is based in London, with bureaux and offices in Beijing, Brussels, Jerusalem, Johannesburg, New York, Paris, Sydney and Washington DC.

ITN produces content for ITV, Channel 4, Channel 5, UK mobile phone operators, online outlets such as YouTube, MSN, Telegraph Media Group, Yahoo!, and film producers and researchers worldwide.

ITN (between 1955 and 1999) was more commonly known as the general brand name of ITV's news programmes. Since 1999, ITN is no longer used as the brand name; however, the company still produces all ITV News programmes.


ITN was founded in January 1955 by the Independent Television Authority, as part of the new British commercial television network referred to as "Independent Television" (later ITV).

It began as a consortium of the initial ITV broadcasting companies, with former Labour MP Aidan Crawley as editor-in-chief. One of those companies, the London weekday contract-holder Associated-Rediffusion offered the new company studio space in its headquarters in Aldwych, London. The first bulletin was broadcast at 10pm on 22 September 1955 on ITV's launch night. The bulletin was presented by champion athlete Christopher Chataway. From the start, ITN broke new ground by introducing in-vision newscasters and reporter packages. The unique, probing reporting style of Robin Day caused shock among politicians, finding themselves questioned continually for information – this had never been the case with the BBC. There was also some early tensions with the ITV companies. ABC Television, the ITV contractor for the north on weekends and midlands on weekdays immediately called for shorter ITN bulletins. While the ITA ruled on a minimum of a 20-minute bulletin, disagreements with the ITV companies over ITN's budget triggered the resignation of its News Editor Aidan Crawley after just 1 year in 1956. He was replaced by Geoffrey Cox.[1] Throughout the early years, ITN continued to develop its service to the ITV network with an agenda to firstly, fulfil its PSB requirements and secondly satisfy the ITV companies by attracting viewers. Under this method ITN continued to differentiate from the BBC by conducting probing interviews, more human interest stories, bringing ordinary people on to screen by using vox pops all of which were seen as a radical departure at the time in British media.[2] As ITV expanded, each ITV company that made up the network's federal structure had to purchase a stake in ITN and to continue to finance the company.

In 1967, ITN was given the go ahead by the ITA to provide a full 30 minute daily news programme at 10pm on ITV. There was further tension with the ITV executives as they were sceptical of the idea that viewers would not want a full 30 minutes of news every Monday to Friday and they were also losing valuable peak time slots which could be used for commercial activity. News at Ten began broadcasting on 3 July 1967 with a newscaster team consisting of Alastair Burnet, Andrew Gardner, George Ffitch and Reginald Bosanquet. It was initially given a 13-week trial run, however, the programme proved to be extremely popular with viewers and continued for a further 32 years. News at Ten was to become one of the most prestigious and iconic news programmes of its time in British history with a reputation for high quality journalism and innovation.[3] ITN's News at Ten also prompted the BBC to establish a fixed nightly news bulletin at 9pm. The Nine O'Clock News began broadcasting in 1970 as News at Ten's rival. ITN also established other programmes in the ITV schedule. First Report, a lunchtime bulletin began in 1972 and by 1976, News at 5.45 commenced. This was a period when ITN enjoyed its greatest plaudits, following Lord Annan's 1977 report on the future of broadcasting, which declared: "We subscribe to the generally held view that ITN has the edge over BBC news."[4]

ITN commenced producing Channel 4 News when the channel started broadcasting in 1982. The programme was launched by Peter Sissons, Trevor McDonald and Sarah Hogg. The hour long programme has been broadcast at 7pm since it started and has a reputation for high quality journalism and thorough analysis.

Until the 1990s, ITN had a guaranteed right and obligation to provide news for ITV and Channel 4. Since the Broadcasting Act 1990, ITN has had to apply and bid for a licence to provide such services on these networks and would have to fight competition in order to preserve its services, as had become the case with other ITV franchisees. The Broadcasting Act also changed the ownership rules of ITN. The ITV companies were no longer the owners of ITN but rather external investors to expand the service and transform it into a profit - making operation.[5] The move was to transform the company from a 'cost centre' to a 'profit making business'. The move saw 400 staff made redundant and the closure of a number of international bureaux to claw back a £10 million deficit in order to provide a competitive product to obtain the ITV news contract. Within 3 years the company turned to profit in 1993 with suggestions at the time that the company should be listed on the stock exchange.[6]

The company launched 5 News in 1997 following the foundation of Channel 5.

The 1990s saw major changes to the television landscape in Britain. The growth of multichannel television saw ITV's share of audience fall. Against this backdrop ITV itself became increasingly commercially aggressive. This was to be a major turning point in ITN's history which saw a reduction in the ITV news contract. By this period the main ITV companies Granada and Carlton had also viewed unfavorably the scheduling of News at Ten which became a subject of dispute between ITN and the ITV companies. ITN favoured keeping the bulletin, however, the ITV companies claimed audiences were lost at 10pm as the news interrupted films and drama programming. News at Ten eventually ended on March 1999 with ITN's flagship bulletin moved to 6.30pm with a shorter late night bulletin at 11pm. Consolidation of the ITV network under a unified ITV brand also saw the removal of the on-screen ITN brand which was replaced with ITV News.[7] From this point, the ITN brand was gradually phased out and it is now only referenced to in the end production caption.

The early years of the 21th century was to prove to be a challenging period. The axing of News at Ten caused public outcry and ITN's viewership figures fell by 13.9%[8] Political pressure and pressure from the media resulted in ITV bringing back a shorter 20minute bulletin at 10pm 3 nights a week. The programme eventually lost share to the BBC News at Ten (which launched in 2000 to capitalize on ITV's move) and ITV eventually axed the programme again in 2004 and moved the bulletin to 10.30pm before bringing it back to 10pm again in 2008. The biggest challenge came in 2001 when British Sky Broadcasting bid to supply network news to ITV as part of a consortium. ITN eventually succeeded and was awarded a contract extension to 2008. In January 2005 Sky News took over supplying bulletins to Channel 5; ITN had produced 5 News since its launch in 1997 and the contract was returned in February 2012, following a change of ownership at Channel 5. Also in 2005, ITN started producing The Queen's speech to the Commonwealth at Christmas once every two years, so that, for the first time since the inception of Independent Television in 1955, ITN produced a programme for its rival the BBC.

In August 2000, ITN launched its own 24-hour news channel in the UK, broadcast on satellite, cable and digital terrestrial. It was 50% owned by ITN and 50% owned by NTL. Carlton and Granada gradually bought out the two stakes and renamed the channel the ITV News Channel. The ITV News Channel closed down on 23 December 2005. Poor ratings in comparison to BBC News 24 and Sky News, and ITV's desire to re-use the channel's allocation on Freeview, were cited as the reasons.[9]

In March 2004 following its acquisition of the London News Network, a company previously owned by the now merged Carlton and Granada, ITN began producing local news bulletins for the ITV London region. ITN produced More4 News between 2005 and 2009. In 2007 it began producing Setanta Sports News, however, it closed in 2009.[10]

Between 1996 and 2002, it also owned a share of London News Radio, which was based at ITN's Gray's Inn Road headquarters and operated the LBC and News Direct London radio stations. ITN used to operate a radio news service on behalf of Independent Radio News (IRN) but on 15 October 2008, IRN announced that Sky News Radio was to replace ITN as its main supplier from March 2009.

While news production remains the cornerstone of ITN's business model, the company has diversified from its original remit. ITN Source (originally ITN Archive) is one of the worlds largest sources of historical film.[11] ITN Productions creates multi-platform content for major global brands, covering genres such as factual, entertainment, news and corporate production. Clients that commission award-winning programmes from ITN Productions include major UK and international broadcasters such as ITV, the BBC, Channel 4, Channel 5, History and Discovery, with television commissions including Climbing Great Buildings on BBC2 and Mud Men on History.[12]

John Hardie is the Chief Executive Officer of ITN, a position he took up in June 2009. Prior to this, he was Executive VP and MD of Walt Disney Television EMEA.[citation needed]


An ITN satellite van

ITN produced programmes schedule

Programme Channel Days Start Time End Time Presenters
ITV Lunchtime News ITV, STV, UTV Weekdays 13:30 13:55 Nina Hossain, Alastair Stewart
ITV Evening News Weekdays 18:30 19:00 Mark Austin and Mary Nightingale
ITV News at Ten Weekdays 22:00 22:30 Tom Bradby
ITV News Weekends Various Various
Channel 4 News Channel 4 Weekdays 19:00 19:55 Jon Snow,
Krishnan Guru-Murthy,
Matt Frei,
Cathy Newman
Channel 4 News Weekends Various
Channel 4 News Summary Weekdays 12:00 12:05
5 News at 5 Channel 5 Weekdays 17:00 17:30 Sian Williams
5 News Tonight Weekdays 18:30 19:00 Matt Barbet
5 News at Lunchtime Weekdays 12:10 12:15 Various
5 News Weekend Weekends Various Various
5 News at 19:58 Weekdays 19:58 20:00 Various
5 News at 20:58 Weekdays 20:58 21:00 Various

ITV News


ITN has produced all national news bulletins on ITV since the network was launched on 22 September 1955. Originally the ITN logo and brand featured prominently on all news bulletins on ITV, however since March 1999, bulletins have been branded as ITV News. Trademarks of ITV News include the use of the clock-face of the Elizabeth Tower of Westminster Palace, the chimes of Big Ben punctuating the days headlines and the signature theme tune; The Awakening by Johnny Pearson.

Throughout the early years, ITN established programmes in the ITV schedule including First Report at lunchtime, News at 5.45 in the evening and the flagship News at Ten. Today, ITV News on weekdays broadcasts the ITV Lunchtime News at 1.30pm, the ITV Evening News at 6.30pm and ITV News at Ten with bulletins broadcast at various times on weekends. ITN have at times interrupted the ITV schedule to provide updates on major breaking stories of national and international importance including the September 11 attacks, London bombings, 2005 or events involving the British Royal Family. ITN has covered every General Election (since 1955) for ITV, providing comprehensive coverage of the counts throughout Election Night and has also broadcast special programmes covering the UK budget speech given by the Chancellor of the Exchequer.

ITN's history is inextricably linked to that of ITV as prior to the 1990 Television Act each of the ITV companies were required to own a share and fund ITN. In the 1990s, under new ownership, it was accused of abandoning its previous news style, which was broadsheet in style to mid-market tabloid with news stories that focused on personalities in the news rather than heavy news coverage leading to accusations of dumbing down its coverage.

ITN's most famous news programme, News at Ten was also controversially replaced by an 11pm news bulletin in 1999, said to be in order to allow ITV to broadcast films without the interruption of a 10 o'clock news bulletin. News at Ten was subsequently re-instated in 2001 after heavy public criticism over the change. The restored programme was 10 minutes shorter than its predecessor and carried less in-depth news coverage. It was also broadcast at a later time at least 1 day a week, which meant it was often referred to as News at When?. There was increasing speculation that the News at Ten would again be moved, after under-performing against the Ten O'Clock News on BBC One which broadcasts every day at 10:00pm. In October 2003, the Independent Television Commission gave ITV approval to move News at Ten.

The ITV News at 10.30 launched on ITV on 2 February 2004 (the day that ITV in England, Wales and Southern Scotland came under the ownership of a single company) and was presented by Sir Trevor McDonald. The programme was longer than its predecessor and carried an integrated regional bulletin, as well as more business stories, a nightly sports update and a preview of the following day's newspapers. Mark Austin took over main presenting duties on 16 January 2006.

The rebranded programme again saw new titles, this time featuring people walking over the face of Big Ben and has lately followed a more "sensationalist" approach to its main headlines. When ITV Executive Chairman Michael Grade joined ITV, he made it clear that he saw news as the key in defining any channel. On 14 January 2008, the News at Ten returned, presented by Julie Etchingham and McDonald returned to his duties again. Mark Austin joined Etchingham as co-presenter in 2009. As of October 2015 Tom Bradby has been the main presenter on the programme.

ITV News at 6.30 has, since it was launched in 1999, been the networks most popular bulletin. Its presenters include Mark Austin, Mary Nightingale and Alastair Stewart.

In March 2004, ITN took over production of ITV London's regional news programmes, which relocated from The London Television Centre on the South Bank to ITN's Gray's Inn Road base.

Channel 4 News

ITN is also home to Channel 4 News, producing the programme since the channel's inception in 1982.

Channel 4 News flagship programme is 55 minutes of in-depth news and current affairs broadcast at 7pm each weekday and at 6.30pm on Saturdays and Sundays. The weekday evening programme is anchored by Jon Snow, whereas Krishnan Guru-Murthy presents the weekend bulletins.

A five-minute long news summary goes out Monday to Friday at midday. The bulletin replaced Channel 4's defunct half hour News at Noon programme in late 2009, six years after its launch during the Iraq War of 2003.

ITN created More4 News when the digital channel was launched in October 2005. It was originally presented by Sarah Smith; Kylie Morris took over presenting duties in June 2007 and Smith was posted to the US as Channel 4 News' Washington correspondent.

In December 2009 Channel 4 also axed More4 News, which originally aired weekdays at 8pm on its sister channel More4.[13]

5 News

From the launch of Channel 5 in 1997, ITN provided the news bulletins for 5 News. However, in January 2005, ITN lost the contract, which was awarded to Sky News. In 2011 ITN regained the contract in a three-year deal to provide news for Channel 5 from early 2012, but on a much reduced budget. The deal followed an agreement by Sky and Northern & Shell, which owns Channel 5, to terminate the 5 News contract early.


ITN began its own World News bulletins in the late 1980s, which were shown around the world on local television channels, particularly on PBS stations in the US, where presenter Daljit Dhaliwal (now with Al-Jazeera English) enjoyed cult status.

These were discontinued in 2001, in the face of competition from dedicated news channels such as BBC World (now known as BBC World News), although it still provides footage to CNN International and reports often appear on PBS NewsHour. Its ITV Evening News bulletin was shown on the Newsworld International cable channel in the US.

Other ventures

ITN launched its 24-hour news channel in 2000, which was jointly bought by the main ITV companies Carlton and Granada in 2002 and rebranded as the ITV News Channel. It was closed down in 2005.

Setanta Sports News was a 24-hour sports news television channel produced by ITN and jointly owned by Virgin Media Television and Setanta Sports, launched on 29 November 2007. The channel ceased broadcasting on 23 June 2009, when Setanta's UK operation were placed into administration, following financial difficulties.

ITN Consulting was the management consultancy arm of ITN, combining the resources of ITN with the consulting team’s experience to advise global media companies on issues spanning all areas of strategy and operations, including financial planning, marketing, scheduling and content, recruitment, and interim management. With partner, Venture Consulting, it had offices in London, Milan, Dubai, Singapore and Sydney. It operated as a network with its consultants working on engagements globally and focused "on how strategy can be implemented to deliver to real change". ITN Consulting stated that "an understanding of how global, regional and local media markets conflict and come together enables them to identify the opportunities this creates". They took an external, outsider perspective as well as having the viewpoint of senior "insider" media executives. ITN Consulting was extensively involved in the development of business plans for local TV in the UK.[14] It also consulted a range of national broadcasters on improving performance. The unit closed in 2012.

ITN Source

ITN Source (formerly ITN Archive) licenses video footage from ITN's one million hours of archive content including news, drama, celebrity, comedy, music, wildlife, natural history and film. It also syndicates on-the-day news footage generated by ITN to other broadcasters and producers worldwide. The company represents the moving image libraries of Reuters, ITV (including ITV Studios), ANI, UTV, Fox News, Fox Movietone, Nine Network and other specialist collections. Its headquarters are in London and it has sales offices in New York, Toronto, Paris, Johannesburg, Sydney and Tokyo.

In 2005, ITN became a shareholder in Espresso Group, a provider of digital content to more than 60% of primary schools in the UK and also internationally. Espresso services feature an extensive library of broadband teaching resources and student activities to motivate pupils and support teachers, including content from ITN Source. In May 2008, the Education Clip Library a unique, video licensing service for educational publishers and broadcasters around the world, was launched. It is aimed at educational publishers and broadcasters seeking to add video to their instructional products and services. Espresso was acquired by Discovery Education (part of Discovery Communications) on 7 November 2013.[15]

In October 2008, ITN Source announced the creation of Diagonal View a joint venture with Matt Heiman, a digital entrepreneur. The company packages content from ITN Source’s archive and syndicates it to a range of commercial partners including MySpace, YouTube and MSN.

ITN Productions

ITN Productions was formed in February 2010 and incorporates the non-news operations of ITN, including the former ITN On, ITN Factual and ITN Corporate divisions.[16]

ITN was the one of the first companies to provide news content for 3G mobile phones, when it struck a deal to provide daily news bulletins for the 3 network in 2003.

It has since expanded its video news service providing news, sport and showbiz content to a wide range of broadcasters, newspapers and websites.

Clients include:
NEWSPAPERS: Daily Mail, Daily Express, Daily Star, The Telegraph, The Guardian and The Independent.
WEBSITES: MSN, Yahoo, AOL, YouTube and Daily Motion.

Showbiz bulletins from ITN are broadcast daily on a number of television channels, including FYI Daily on ITV2, ITV3 and ITV4, The Fix on 4Music and 5* Access on 5*. A daily showbiz breakfast show, The Breakfast Fix, is broadcast on 4Music.

From August 2013, ITN Productions was awarded the contract to produce the Premier League online and mobile highlights service for News UK. Content appears on The Sun and The Times subscription websites and mobile apps.

Digital content is supplied to sports news video agency SNTV.

ITN Productions also creates factual programming for ITV, Channel 4 and Channel 5 as well as international broadcasters, including Discovery Channel, History Channel, PBS and National Geographic Channel.

This also includes BSKYB with one if its later programmes being Harrow: A Very British School.

ITN also supplied programming to the now-closed Teachers' TV service.


From its inception in 1955, ITN was originally owned jointly by all the ITV operating companies, the shares split roughly in proportion to each company's advertising income. However the 1990 Broadcasting Act limited the ITV companies to a maximum joint 49% stake, with no single company allowed more than a 20% holding. These requirements were abolished by the Communications Act 2003.

As of 2012, ITN is owned by ITV plc (40%), Daily Mail and General Trust (20%), Thomson Reuters (20%) and UBM plc (20%). ITV plc's shareholding forms part of the wider ITV News Group, incorporating their regional operations in England and Wales, plus ITV Sport. The Director of the ITV News Group is Michael Jermey, a former editor and executive at ITN.

ITV's ownership of 40% of ITN (at that time equally split between Carlton and Granada) made the 2001 bid from Sky for ITV bulletins unlikely to succeed, the network having a vested interest to see ITN continue. The ITN contract for ITV News expires at the end of 2012. On 2 April 2007 ITN signed a deal which superseded the existing contract, worth at least £42m per year. ITV, which owns 40% of ITN, is investing more than £15m to upgrade ITN's newsroom as part of the deal.


ITN has been spoofed several times on ITV's The Benny Hill Show, namely in one 1971 show with the logo reading "NIT" instead of "ITN" and with Benny Hill as Reginald Boozenquet and Andrew Gardner.

ITN was also spoofed in 1978 in the Leprechaun Independent Television sketch with Benny as Angela O'Rippon, a parody of Angela Rippon, and again with Benny as Ann Afford, a parody of Anna Ford. It was also spoofed in a black and white 1971 show and a 1973 episode.

See also


  9. Conlan, Tara (14 December 2005). "ITV News Channel axed". MediaGuardian (web only). London. Retrieved 31 December 2007.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  10. "Setanta UK goes into administration". Irish Times. 23 June 2009. Retrieved 23 June 2009.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  13. Deans, Jason (5 August 2009). "Channel 4 to axe News at Noon and More4 News". The Guardian. London. Retrieved 5 May 2010.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  14. "ITN Consulting: Local TV".<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  15. "Discovery Communications announces acquisition of Espresso Education, the leading provider of primary school digital education content in the U.K". Retrieved 24 December 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  16. Jennifer Whitehead (25 February 2010). "Wheeler steps down as ITN On MD following divisions merger". New Media Age.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>

External links

Script error: The function "top" does not exist.

Script error: The function "bottom" does not exist.