South Front

From Infogalactic: the planetary knowledge core
Jump to: navigation, search

SouthFront: Analysis & Intelligence is a public supported, analytical and non-profit project. South Front was launched in the Summer of 2015 and is regulated by an independent team of volunteers and experts from 13 countries. South Front project provides analysis of battles in conflicts, evaluation of world power militaries and study of tensions between countries and nations. Their focus is on international relations along with crises and use a number of media platforms with an emphasis on social networks.

SouthFront Logo


South Front was originally launched in late 2014 while the news website was added in June 2015. The stated reason for the creation of the project were to "dig out the truth on issues which are barely covered by states and the mainstream media."

It is the news that has most contributed to the popularity of South Front. Initially the news focused on the conflict in Ukraine. More recently the focus shifted to Syria. The detailed character of its news - with several releases a day - and its regular publication of maps explaining the development of military conflicts have made it a popular medium (ranked 17926 on Alexa in February 2017. Its content is regularly republished on sites like The Saker and Global Research.

The analytical articles on South Front often focus on military affairs. In April 2016, South Front noted that the Russian military's creation of three new army divisions is a reflection of change towards a conventional mechanized warfare doctrine. In July 2016, they made a detailed analysis on the Chinese Navy capabilities in a hypothetical South China Sea conflict with the United States.


The stated objective of the project is to be an independent news source without any government or corporate support.

Fake News Controversy

On 24 nov 2016 the Washington Post published an article on 'Russian propaganda' in which it linked to a list that included Southfront. After being criticized, the Washington Post retracted and took some distance from the source of this list, PropOrNot. The Washington Post describes PropOrNot as 'a group that insists on public anonymity'.


See also

SouthFront Home Page